top of page
  • Forfatters billedeFelix kischnick

Slut med Smerter!

Smertelindring kan ofte være en udfordring, især når læger ikke kan finde en udløser for smerterne. Dette ses eksempelvis ved fibromyalgi, hvor smerterne ofte bliver betragtet som psykosomatiske. Men hvad nu, hvis de bare ikke måler de rigtige parametre?

Høje værdier af arachidonsyre (AA) kombineret med lave værdier af eicosapentaensyre (EPA) kan føre til smerter.


Slut med Smerter!

Omega-6-fedtsyren AA danner de inflammationsfremmende stoffer PGE 2 og 4. Disse stoffer kan føre til kroniske inflammatoriske reaktioner, der ofte er forbundet med smerte. De inflammationsfremmende stoffer irriterer også nervesystemet kontinuerligt, hvilket forværrer smerterne. Så inflammation forårsager ikke kun smerter, men forværrer dem også ved at irritere nervesystemet.


Lad os gentage, fordi det er så vigtigt:

Inflammationsfremmende stoffer, der dannes fra arachidonsyre, fører til smerter.

Arachidonsyre findes især i pølser, bacon og andre animalske produkter. Men det dannes også i kroppen fra linolsyre, som findes i høj koncentration i solsikke- og sojaolie samt margarine. Derfor er det ikke nok at undgå animalske produkter; det kan endda føre til mangel på vigtige næringsstoffer, især essentielle aminosyrer.


Der er en bedre og mere praktisk måde at reducere koncentrationen af arachidonsyre i kroppen:

Omega-3-fedtsyren EPA hæmmer syntesen af arachidonsyre.

Det er en god opdagelse. Når koncentrationen af omega-3-fedtsyren EPA er høj, dannes der meget mindre arachidonsyre i kroppen. Mindre arachidonsyre betyder færre inflammationsfremmende stoffer, hvilket reducerer kroniske inflammatoriske reaktioner og lindrer nervesystemet.


Lider du af kroniske smerter uden kendt årsag?

Tag sagen i egen hånd og få analyseret dine fedtsyrer. Bed din læge om at måle din Omega-3-indeks. Det bør ligge mellem 8 og 11 procent, og dit AA/EPA-forhold bør være under 20,0. Hvis dit laboratorium præsenterer værdien anderledes, bør dit EPA/AA-forhold være over 0,5.

Er du sportsudøver, travl og fuld af selvtillid? Så prøv at tage 5g omega-3 (altså EPA plus DHA) dagligt i et par uger. Dette er godkendt af Den Europæiske Lægemiddelmyndighed (EMA).



Kilder:

  • Inflammation og Omega-6/3 Forhold:

    • Simopoulos, A. P. (2002). The importance of the omega-6/omega-3 fatty acid ratio in cardiovascular disease and other chronic diseases. Experimental Biology and Medicine, 227(6), 601-610.

    • Calder, P. C. (2008). Polyunsaturated fatty acids, inflammatory processes and inflammatory bowel diseases. Molecular Nutrition & Food Research, 52(8), 885-897.

  • Omega-3 og Arachidonsyre i Kosten:

    • Kris-Etherton, P. M., Harris, W. S., & Appel, L. J. (2003). Fish consumption, fish oil, omega-3 fatty acids, and cardiovascular disease. Circulation, 106(21), 2747-2757.

    • Calder, P. C. (2010). Omega-3 polyunsaturated fatty acids and inflammatory processes: nutrition or pharmacology? British Journal of Clinical Pharmacology, 75(3), 645-662.

  • Effekten af Omega-3 på Smerter og Inflammation:

    • Goldberg, R. J., & Katz, J. (2007). A meta-analysis of the analgesic effects of omega-3 polyunsaturated fatty acid supplementation for inflammatory joint pain. Pain, 129(1-2), 210-223.

    • Giugliano, D., & Esposito, K. (2008). Mediterranean diet and metabolic diseases. Current Opinion in Lipidology, 19(1), 63-68.

  • Analysering af Fedtsyrer og Omega-3 Indeks:

    • Harris, W. S., Von Schacky, C. (2004). The Omega-3 Index: a new risk factor for death from coronary heart disease? Preventive Medicine, 39(1), 212-220.

    • Harris, W. S., & Tintle, N. L. (2018). The Omega-3 Index: new insights from new analyses. Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids, 138, 1-5.

1 visning0 kommentarer

Seneste blogindlæg

Se alle

Σχόλια


bottom of page